Przejdź do treści

Picie oleju lnianego – czy warto?

Właściwości oleju lnianego.

Len zwyczajny (Linum usitatissimum) to roślina oleista, towarzysząca ludziom od wieków. Wykorzystywany był do wyrobu tkanin, lin i oczywiście oleju.

A cenne właściwości oleju były stosowane od zawsze w profilaktyce i leczeniu wielu chorób.

Olej lniany tłoczony jest z dojrzałych nasion lnu metodą „na zimno” t.j w bardzo niskich temperaturach. Ma lekko żółtawe zabarwienie, specyficzny zapach i trochę orzechowy smak. Uznawany jest przez lekarzy i dietetyków za jeden z najzdrowszych, dostępnych na rynku tłuszczów roślinnych.  Potwierdzono również, że jest lekiem na powszechnie występujące dziś choroby cywilizacyjne.

Olej lniany jest surowcem bogatym w cenne nienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega-6 ( kwasy linolenowy, linolowy i olejowy), kwasy nasycone (palmitynowy, stearynowy, mirystynowy, erukowy) i fitosterole. Zawiera wiele witamin, w tym witaminę A, C, E, witaminy z grupy B, cenne enzymy i białka.  Ponadto jest bogaty w składniki mineralne takie jak wapń, magnez, fosfor, miedź, cynk.

Jeśli ktoś jeszcze nie stosował oleju lnianego, warto włączyć go do swojej diety.

Jak stosować olej lniany.

Olej lniany pijemy i używamy „na surowo”.  Należypamiętać, że olej lniany nie nadaje się do smażenia, ponieważ podczas obróbki termicznej traci wszystkie dobroczynne właściwości. Wybierajmy tylko ten z krótkim terminem przydatności do spożycia i w butelkach z ciemnego szkła. Nie lubi on wysokich temperatur i światła. Powinien być przechowywany w chłodnych zacienionych miejscach, a po otwarciu najlepiej w lodówce.

Profilaktycznie zaleca się picie 2-6 łyżek stołowych dziennie.

Można zastosować także prosty przelicznik – 1 gram oleju na każdy 1 kilogram masy ciała.

Dawka lecznicza to 6-8 łyżek dziennie.

Można dodawać go do zimnych sosów, sałatek, surówek, do koktajli z owocowych lub warzywnych, past kanapkowych, twarogu, chłodnych zup, miksować z jogurtem, kefirem, maślanką, sokiem z cytryny czy nawet wodą.

Olej lniany – prozdrowotne właściwości

  • Kwasy omega-3 i omego-6 zawarte w nim, mają wpływ na regulację poziomu cholesterolu, co zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy, zawałowi serca i chorobie nadciśnieniowej.
  • Stanowi profilaktykę chorób nowotworowych. Badania wykazały także, że kwasy omega-3 mogą zahamować raka piersi, jajników, a także zapobiegać rozwojowi nowotworów jelita grubego i prostaty. Zawarte w oleju lignany wykazują silne działanie antyoksydacyjne.
  • Wspomaga pracę mózgu i zapobiega przewlekłym stanom zapalnym. Doskonale wzbogaca też dietę dziecka, wspomagając procesy uczenia się i zapamiętywania.
  • Zapobiega i wspomaga leczenie nadpobudliwości dziecięcej (zespół ADHD)
  • Wspomaga równowagę hormonalną (trądzik). Wpływakorzystnie na stan zdrowia skóry – działa korzystnie w leczeniu egzemy, łuszczycy, trądziku różowatego oraz oparzeń słonecznych. Poprawia elastyczność skóry.
  • Szczególny skład oleju lnianego wspomaga procesy trawienne, aktywizuje przemianę materii, co może zapobiegać tworzeniu się kamieni żółciowych. Wzmacnia regeneruje i osłania błony śluzowe na całej długości układu pokarmowego i wydalniczego (hemoroidy).
  • Spożywanie oleju lnianego zaleca się również w ciąży i podczas karmienia, ponieważ wówczas zapotrzebowanie na kwasy omega-3 znacznie rośnie

 

Picie oleju lnianego na odchudzanie.

Pewnie nie raz zastanawialiśmy się czy picie oleju lnianego może dać jakieś pozytywne efekty.

Okazuje się że jak najbardziej!

Olej lniany pomaga bowiem w redukcji tkanki tłuszczowej, a jednocześnie jest dobrym źródłem energii. Dieta z dodatkiem oleju z nasion lnu pomaga pozbyć się tłuszczu zwłaszcza z okolic brzucha (zwłaszcza u mężczyzn i kobiet w średnim wieku). Znajdujące się w nim nienasycone kwasy tłuszczowe redukują  hormony odpowiedzialne za trawienie, produkcję insuliny i przechowywanie tłuszczu a to powoduje uczucie sytości i skutecznie zmniejsza głód i apetyt.  Do tego olej lniany przyspiesza metabolizm, oczyszcza wątrobę i pobudza do pracy drogi żółciowe. Pobudza perystaltykę jelit i pomaga pozbyć się zalegających w organizmie kilogramami mas kałowych.