Przejdź do treści

Jak odstawić cukier? Co w zamian?

Słynne hasło „Cukier krzepi” autorstwa Melchiora Wańkowicza już dawno przestało być aktualne. W obliczu współczesnych badań można stwierdzić, że czysty cukier jest substancją szkodliwą dla naszego organizmu. Zaburza wiele procesów metabolicznych i sprzyja rozwojowi chorób cywilizacyjnych. Działa na nas uzależniająco, dlatego tak trudno odstawić ten produkt. Cukier wprawdzie dodaje energii, jednak ten efekt utrzymuje się krótko po jego spożyciu. Po upływie pewnego czasu od zjedzenia słodkiego posiłku, poziom glukozy we krwi gwałtownie spada, co wywołuje chęć ponownego spożycia cukru. Nie jest łatwo uwolnić się z tego błędnego koła. Słodki smak kojarzy się ludziom pozytywnie, dlatego chętnie sięgamy po niego w sytuacjach obniżenia nastroju. Każdemu, kto chce zadbać o zdrowie przyda się ograniczenie lub całkowite odstawienie słodkich kryształków. Jak zrezygnować z cukru i czym go zastąpić?

Stewia – słodki smak bez dodatkowych kalorii

Roślina o wdzięcznej nazwie stewia jest cennym, szczególnie dla osób pragnących schudnąć, substytutem cukru. Ze słodyczy stewii można korzystać w czasie diety odchudzającej praktycznie bezkarnie, gdyż nie dodaje ona potrawom wartości energetycznej. Stewia jest dostępna na rynku w kilku postaciach: płynnej, sproszkowanej, w tabletkach oraz w formie suszu z liści. Preparaty ze stewii zapewniają nie tylko słodki smak, lecz również dostarczają witamin z grupy B, witaminy C oraz składników mineralnych. Niektórym osobom może przeszkadzać specyficzny posmak tego słodziku, jednak z pewnością warto go przetestować.

Ksylitol – cenny dla zdrowia zastępca cukru

Ksylitol zalicza się chemicznie do alkoholi. Ze względu na źródło pochodzenia często nazywany jest cukrem brzozowym. Jego słodycz praktycznie nie pozostawia żadnego charakterystycznego posmaku, który często towarzyszy innym zamiennikom cukru. Kryształy ksylitolu dostarczają niemal o połowę mniej kalorii niż cukier, jednak najważniejszą jego zaletą jest wpływ na glikemię. Zastąpienie nim zwykłego cukru pozwala ograniczyć gwałtowne wyrzuty insuliny, gdyż ksylitol ma niski indeks glikemiczny. Cecha ta sprawia, że cukier z brzozy jest cennym składnikiem diety diabetyków, osób z insulinoopornością czy przebywających na diecie odchudzającej. Ksylitol pozytywnie wpływa na przyswajanie wapnia. Jego spożycie pomaga zwalczać próchnicę i ma działanie bakteriobójcze. Warto pamiętać, że co dla ludzi jest zdrowe, może szkodzić domowym zwierzętom – ksylitol wykazuje toksyczne działanie m.in. na psy.

Miód – zdrowy i smaczny słodzik

Miód od lat znany jest z właściwości zdrowotnych. To wyjątkowo smaczny zamiennik cukru. Najcenniejszy dla zdrowia jest surowy miód, gdyż przetwarzanie pozbawia go części wartościowych składników. Pochodzący od pszczół złocisty i pachnący miód posiada właściwości antybiotyczne. Oprócz zawartości potasu, fosforu, magnezu czy żelaza, miód stanowi bogate źródło witamin A, B i C, kwasu foliowego, pantotenowego oraz biotyny. Cennymi składnikami zawartymi w tym pszczelim wyrobie są enzymy, które pozwalają regulować pracę układu trawiennego. Wprawdzie miód jest bardziej kaloryczny niż cukier, jednak nie są to puste, pozbawione wartości odżywczych, kalorie. Produkt ten reguluje pracę organizmu oraz gospodarkę mineralną. Ze względu na walory zdrowotne, na niewielkie ilości nektarowego przysmaku mogą pozwolić sobie nawet osoby pragnące zredukować wagę. 

Karob – świetna alternatywa dla cukru

Rezygnacja z cukru jest niewątpliwie korzystna dla zdrowia, jednak wiele osób zastanawia się jak odstawić cukier nie rezygnując ze słodkich potraw? Znakomitym rozwiązanie stanowi wykorzystanie mączki chleba świętojańskiego (karobu). Ten w pełni naturalny produkt roślinny świetnie sprawdza się w kuchni. Można z jego pomocą przyrządzać polewy, ciasta i inne domowe słodkości. Dla miłośników czekolady ograniczenie ulubionego przysmaku może być szczególne trudne. Karob dzięki charakterystycznemu lekko karmelowemu smakowi uważany jest za znakomitego zastępcę czekoladowych słodkości. Zawiera przy tym witaminy A, B i D oraz fosfor, magnez i żelazo.